Hemmagjord vaniljgräddglass

Skrivet 2011-04-19 @ 21:56:40
Häromdagen testade jag att göra egen glass som blev sviiiingod. Jag tänkte därför dela med mig av detta receptet!! Jag hällde massor med lakritssås på min glass! :D

 

Man behöver:

3 bunkar, en elvisp och en slev

Ingredienser
2 ägg
1 dl Dansukker Vit Sirap
3 dl vispgrädde

Smaksättningar
1 - 2 tsk Dansukker Vaniljsocker med äkta vanilj
eller
2 msk koncentrerad apelsinjuice
eller
1 msk kakao
eller
1/2 dl hackade nötter och 1/2 dl hackad choklad

Vispa äggulorna tillsammans med sirapen. Tillsätt en av smaksättningarna.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en skål.

Vispa grädden fast i en annan skål.

Blanda ner äggvitorna och grädden i äggulevispet.

Häll upp i en form och ställ i frysen. Jag hällde min i en 1,5 liters glassburk.  Efter 5 timmar är glassen färdigfrusen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback