Världens godaste och lättaste bröd

Skrivet 2010-10-11 @ 18:28:46
I lördags stod jag och bakade hela dagen. Två av bröden jag bakade tog jag med mig till Nina på tjejmiddagen som hon sedan bjöd på. Eftersom detta brödet blev så populärt så har jag lovat att lägga upp receptet på bloggen så här kommer det:

--------------------------------------------------------------------------------------


Världens lättaste och godaste bröd

Smula ½ pkt jäst i en bunke och blanda ut med 4 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 2 tsk salt och 9 dl Vetemjöl Special.
Rör ihop med en träslev tills degen är slät. Den ska vara kletig.
Strö lite mjöl på degen och låt den jäsa under bakduk i 1 ½ timme.

Häll försiktigt ut degen på en plåt med bakplåtspapper med hjälp av en slickepott. Tänk på at inte trycka på degen då luftbubblorna ska vara kvar. Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa under bakduk i 15 min på plåten. Sätt under tiden på ugnen på 250`C.
Sätt sedan in brödet i ugnen i 15 min och sänk därefter värmen till 125`C. Låt brödet stå inne ytterligare ca 40 min.

KLART!!

Det kan inte bli lättare :) Brödet blir väldigt saftigt och lite i stil med ciabatta.



Enjoy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback